Internet har gjort det betydligt enklare att driva företag än tidigare. Du kan smidigt starta företag utan att hyra lokal eller kontor utanför hemmets väggar. Smarta prylar och rätt installation är dock en förutsättning för att jobbet hemifrån ska fungera smärtfritt.
Vad behövs för att jobba hemifrån? Vilken marknadsföring ska jag välja och kan jag göra avdrag? Många frågor och här hittar du svaren!
Enkelt att starta företag
Idag är det i praktiken inte särskilt komplicerat att starta ett eget företag. Har du konceptet och ett startkapital brukar det mesta gå smidigt redan från start. Registreringen hos Bolagsverket är ett av de första stegen, men när den biten är på plats kan du på riktigt komma igång med verksamheten. Att jobba hemifrån blir allt mer vanligt och framför allt inom de branscher där den fysiska kundkontakten inte är avgörande. Numer kan dessutom möten och förhandlingar ske online via smarta virtuella mötesplatser.
När du jobbar hemifrån och vill göra din verksamhet synlig gäller det att ta fram en effektiv marknadsföringsplan. Fördelarna är många med att inte behöva gå till ett kontor utanför hemmets väggar, men det innebär också att du inte är lika “fysiskt” närvarande. Du bör redan i en tidig fas se till att uppmärksamma din verksamhet genom att synas på webben, men även på andra plattformar. Ett tips för dig som önskar utveckla ett varumärke är att låta ett produktionsbolag ta fram en innovativ presentationsfilm som väcker nyfikenhet. Visuella budskap tenderar att ge god respons och framför allt när det gäller att förstärka varumärket. De fungerar dessutom utmärkt på många plattformar. Vid sidan av detta bör du så klart även hålla dig aktiv på sociala medier. I dina kanaler sprider du ditt budskap i olika format och former utifrån ett bestämt syfte. Det kan till exempel vara att driva trafik till din webbsajt, få potentiella kunder att ringa eller kanske boka in ett möte.
Kontor hemma – vad gäller?
Du som driver ditt företag hemifrån har så klart utgifter precis som företagare med kontor utanför hemmet. Det är viktigt att ha klart för sig vad som gäller redan från början för att undvika oväntade skatter eller kostnader. Regelbundna utgifter såsom elräkningar kan till viss del tas upp som företagskostnader när du redovisar verksamhetens siffror. Kom ihåg att elleverans i regel består av två elfakturor; en från elnätsbolaget och en från elhandelsbolaget. Du bör definitivt ägna tid åt att välja rätt elhandelsbolag eftersom det valet påverkar elpriset allra mest.
Tipset är att ta hjälp av en professionell revisor eller skatteexpert som förklarar vilka avdrag du kan göra för ditt hemmakontor. Det är viktigt att skapa ett specifikt kontorsutrymme i ditt hem som uppfyller de krav Skatteverket har gällande hemmakontor. Utifrån dessa krav kan sedan avdrag göras för diverse kostnader och utgifter. Investeringar är en del som du på olika sätt kan göra avdrag för. Har du behov av ett avancerat datasystem eller kanske inspelningsutrustning för att kunna utföra ditt jobb är det också företagskostnader.